-
پنجشنبه 23 بهمن 1393
-
10:21
-
713 بازدید
روش های جدید تدریس سواد آموزی
در عصری که روز به روز با تغییرات ودگرگونی های شدید مواجه هستیم پیشرفت روز افزون علم وتطابق آن با زندگی ما را متوجه این امر می سازد که ما ناچار به استفاده از اطلاعات جدید هستیم وآموزش این اطلاعات به هیچ وجه با روشهای سنتی مقدور نیست .
. پیشرفت سریع علوم وتکنولوژی در زمینه های گو ناگون بازنگری روشها وتکنیکهای تدریس را ضروری می سازد در روشهای تدریس که در کشور ما متداول است عمده ترین تلاش این است اشخاص بیسواد با مهارتهای اصلی خواندن ونوشتن وحساب کردن آشنا شوند آموزش مهارتهای خواندن ونوشتن به تنهایی هیچ مشکلی از مشکلات سواد آموزان راحل نمی کند وتاثیری زیادی در بهبود وضع زندگی آنان ندارد
یکی از مشکلات مهم در امر تدریس به خصوص تدریس بزرگسالان به کار گرفتن روشهای نوین تدریس به جای روشهای سنتی می باشد چون اکثر آموزشیاران از اجرای آن سرباز می زنند وتدریس با روشهای معلم محور را ترجیح می دهند در حالی که اگر با صبر وحوصله بنگریم شاید افت کمی وکیفی کلاسهای سواد آموزی ما به دلیل کاربرد نامناسب روشهای یادگیری باشد این عامل باعث می شود آموزش ما از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد بزرگسالان به دلیل تجارب زندگی د ارای اطلاعاتی از محیط پیرامون خود هستند که دوست ندارند تنها شنونده باشند بلکه خواهان این هستند آموزشیار را در امر تدریس یاری کنند.
یک آموزشیار باید با انواع روشهای تدریس آشنا باشد وبداند در کدام موقعیت آموزشی از کدام روش تدریس استفاده کند تا بیشترین تاثیر را در سواد آموز داشته باشد . این روشها باید بر اساس هدفها ی درس علائق وتجارب فراگیران انتخاب گردد آشنا نبودن به روشهای یاد دهی یادگیری وانجام صحیح آن در کلاس درس یکی از مشکلاتی است که ممکن است در حین تدریس آموزشیار را دچار سردرگمی کند استفاده از روشهای تدریس فعال وهمگام ساختن سواد آموز با آموزشیار در امر تدریس در جذب ونگهداری سواد آموز موثر است این مقاله آشنایی با روشهای یادگیری مشارکتی است که با توجه به اظهارات وتجربیات آموزشیاران بیشترین کاربرد وتاثیر را در کلاسهای سواد اموزی دارد هدف این مقاله آشنای بیشتر با اجرای این روشها برای آموزشیاران می باشد .
1- روش پرسش وپاسخ
در این روش که در اکثر کلاسهای سواد اموزی به عنوان یکی از روشهای یاد دهی یادگیری مشارکتی استفاده می شود آموزشیار با طرح سوال مخاطبین خود را به تفکر درباره مفهومی جدید یا بیان مطلبی تشویق می کند در این روش فراگیر تلاش می کند تا با کوشش های ذهنی خود از سمت مجهول به معلوم حرکت کند وظیفه آموزشیار این است که با سوالهای برنامه ریزی شده فعالیت ذهنی سواد آموز را در مسیر مطالب ومفاهیم جدید قرار دهد وآنها را هدایت کند این روش برای مرور مطالبی که فراگیران قبلا آموخته باشند ،یا ارزشیابی آموزشیار از میزان درک سواد آموزان وپرورش قدرت تفکر آنان بسیار موثر می باشد
طرح سوال از نکات کلیدی درس در کلاس وپاسخ به آنها توسط فراگیران سبب می شود که آنها نکات اصلی را زودتر فرا گرفته وبه خاطر بسپارند
آنچه در این روش آموزشیار باید به آن توجه داشته باشد این است که طرح سوال باید با توجه به زمینه های علمی فراگیران واقعیت های روز ، نیازها و دید گاه های بومی به گونه ای طراحی گردد که باعث ایجاد انگیزه در سواد آموز شود
-2 روش بحث گروهی
روش بحث گروهی وپرسش وپاسخ از روشهای هستند که بنا به اظهارات اکثر آموزشیاران مراکز یادگیری محلی به عنوان بهترین رو شهای تدریس مشارکتی می توان در کلاسهای در سواد آموزی به خصوص گروههای پیگیر از آنها استفاده کرد
در این روش فراگیران ومخاطبان نسبت به موضوعی خاص که از سوی آموزشیار مطرح گردیده ومورد علاقه آنان است بحث وگفت وگو می شود در این روش آموزشیار می تواند ازبین مخاطبان خود وبنا به شناخت وتوانائییهای سواد اموزان خود از موضوع مطرح شده یک نفر را به عنوان رهبر گروه برای هدایت گروه انتخاب نماید آموزشیار در این روش فقط زمانی صحبت می کند که بحث از مسیر اصلی خود خارج شود آموزشیار باید به سواد اموز اجازه دهد تا دیده ها ،شنیده ها وتجربیات خود را از موضوع مطرح شده برای گروه به طور کامل بیان کند ودر پایان با جمع بندی نظرات اصلی به ارزشیابی از کار خود بپردازند در روش بحث گروهی افراد به صورت دایره می نشینند تا علاوه بر ارتباط کلامی ارتباط دیداری به صورت مستقیم نیز داشته باشند
1- یادگیری از طریق همیاری
در روش یادگیری از طریق همیاری باید به موارد زیر توجه داشت
1-در این روش ابتدا باید گروها که تشکیل شده از افراد با توانائیهای واطلاعات گوناگون هستند شکل بگیرد تفاوت افراد در گروه باعث یادگیری بیشتر می شود
2-در مرحله دوم مطالب درسی ومطالبی که نیاز به توضیح دارد از سوی آموزشیار ارائه می گردد
3- در در این مرحله به گروهها اجازه داده می شود تا به فعالیتهایی که از سوی آموزشیار در اختیار آنان قرار داده شده تمرین کنند آموزشیار نیز با حضور در گروهها به راهنمایی آنان می پردازد
4- درمرحله بعد کار گروهها توسط اعضای گروههای دیگر مورد نقد وبررسی قرار می گیرد
5 – در آخرین مرحله که مرحله ارزشیابی است کار گروهها مورد ارزشیابی قرار می گیرد حتی اموزشیار می تواند از گروهها بخواهد که کار خود را مورد ارزشیابی قرار دهند .
2- روش بارش مغزی
دراین روش آموزشیار با طرح سوال یا مسئله به همه مخاطبان خود در کلاس اجازه تفکر داده وتا پایان کار کسی حق صحبت وگفت گو به منظور تبادل اطلاعات را ندارد در این روش آموزشیار باید از همه سواد آموزان بخواهد تا نظرات خود را اعلام کنند . چون وقتی تعداد جوابها بیشتر باشد انتخاب نظرات درست وپیشنهادهایی با کیفیت بالا بیشتر است در این روش اعضا با شنیدن نظرات دیگر همکلاسی های خود می توانند نظرات اولیه خود را تغییر ونظرات بهتر خود را اعلام کنند
آموزشیار در این روش نقش مهمی دارد او بدون اینکه مطلبی را تائید یا تکذیب کند به جمع آوری عقاید ونظرات می پردازد
-
چهارشنبه 17 دی 1393
-
11:42
-
324 بازدید
نحوه تدریس نهضت سواد آموزی
نحوه تدریس سوادآموزان نهضت سواد آموزی
برای اینکه سوادآموزان بتوانند خواندن و نوشتن را یاد بگیرند و فرایند یادگیری و آموزش خوب پیش برود، آموزشیاران و معلمان نهضت سواد آموزی باید از روشهای نوین تدریس استفاده کنند. شیوه تدریس درست و استفاده از روشهای تدریس فعال و کاربردی در جذب و نگهداری سوادآموز کمک بزرگی میکند. روشهای تدریس برای سوادآموزان شامل موارد زیر است:
روش تدریس پرسش و پاسخ:
در دسته روشهای تدریس مشارکتی یکی از روش هایی که جهت فرایند یادگیری و آموزش سواد آموزان استفاده میشود، روش پرسش و پاسخ است. آموزشیاران و معلمان نهضت سواد آموزی در این روش با پرسش سوال؛ سواد آموزان را؛ تشویق به بیان مطلب یا فکر کردن در رابطه موضوع جدید میکنند. سوالاتی که آموزشیاران از فراگیران میپرسند باید برنامه ریزی شده باشد و فعالیت ذهنی فراگیران به سمت یادگیری مطالب و مفاهیم جدید سوق دهد.
روش تدریس بارش مغزی:
از روشهای تدریس که آموزشیاران و معلمان نهضت سواد آموزی استفاده میکنند، میتوانیم به روش بارش مغزی اشاره کنیم. آموزشیاران در این روش با طرح مسئله یا سوال از سوادآموزان و فراگیران میخواهند که فکر کنند. در روش بارش مغزی سواد آموزان اجاره صحبت برای تبادل اطلاعات ندارند. در نهایت آموزشیاران، از فراگیران میخواهند تا هر کدام نظرات خود را بیان کنند. تعداد پاسخهای بیشتر کمک میکند تا پیشنهادها و نظرات درست و با کیفیت بالاتری انتخاب شوند. این روش کمک میکند تا سواد آموزان نظرات همدیگر را بشنوند و فرایند یادگیری و آموزش با کیفیت بالاتری پیش برود. نوع برخورد آموزشیاران در این روش اهمیت زیادی دارد. بدون هیچ گونه اظهار نظر کتبی بر تکذیب یا تایید، تمام نظرات و عقاید را جمع آوری میکند.
انواع دورههای سوادآموزی آموزشگاه مدرس خوب:
بسته به شرایط سوادآموزان و فراگیران کلاس های خصوصی و طول دوره های تدریس خصوصی سوادآموزی متفاوت است. در آموزشگاه تدریس خصوصی مدرس خوب تلاش میشود تا هر فراگیر بر اساس شرایط خود یکی از دورهها را انتخاب و ثبت نام کند. نهضت سوادآموزی دارای سه دوره است: (برای شرح هر دوره روی دوره مد نظر کلیک کنید)
-
یکشنبه 15 تیر 1393
-
18:58
-
303 بازدید
راهبردهای برتر برای آموزش به بزرگسالان
برای درک این نکته که آموزش به بزرگسالان با آموزش کودکان کمی متفاوت است، نیازی به مدرک تحصیلی پیشرفته نیست.
حوزه تعلیم و تربیت به طور سنتی به دانش آموزان، به ویژه جوانان، به عنوان ظرف های خالی نگاه می کند که معلمان می توانند دانش را در آن بریزند. اما بدیهی است که در مورد یادگیرندگان بزرگسال که دانش و درک آنها از جهان با تجربه زیسته بسیار بیشتر شکل گرفته است، این مورد صادق نیست.
علاوه بر این، برخلاف دانشآموزان جوانتر که خواه ناخواه مجبور به حضور در مدرسه هستند، دانش آموزان بزرگسال معمولاً انتخابی برای ادامه تحصیل کردهاند. این بدان معنی است که آنها ممکن است بیشتر درگیر مطالب باشند و از تلاش های شما برای کمک به یادگیری آنها بیشتر قدردانی کنند.
تفاوتهای دیگری نیز وجود دارد، اما مهمترین شباهت در اینجا وجود دارد: فارغ از اینکه دانشآموزان شما چه کسانی هستند، همچنان باید با آنها ارتباط برقرار کنید و راهبردهای آموزشی مؤثری را که نتایج یادگیری آنها را به حداکثر میرساند، به کار ببرید.
بنابراین، هنگامی که صحبت از یادگیرندگان بزرگسال می شود، درک نحوه دسترسی و پردازش اطلاعات جدید آنها کلیدی است. به طور ساده، آموزش به بزرگسالان زمانی مؤثرتر است که مربیان راهبردهای یادگیری بزرگسالان را که با زمان آزمایش شده اند، درک کرده و به کار گیرند.
-
سه شنبه 19 آذر 1392
-
14:30
-
198 بازدید
آموزش نشانه ن فارسی سوادآموزی | درس دهم
چنانچه به مدرس تخصصی سوادآموزی نیاز دارید می توانید باشماره های زیر تماس حاصل نمایید.
شعبه شرق و مرکز
77283510
شعبه غرب
46049232
شعبه شمال
26302905
شماره همراه
09190220119
-
یکشنبه 19 آذر 1391
-
14:28
-
228 بازدید
آموزش نشانه ر فارسی سوادآموزی
چنانچه به مدرس تخصصی سوادآموزی نیاز دارید می توانید باشماره های زیر تماس حاصل نمایید.
شعبه شرق و مرکز
شعبه غرب
شعبه شمال
شماره همراه
-
جمعه 19 آذر 1389
-
14:26
-
241 بازدید
آموزش نشانه د فارسی سوادآموزی
چنانچه به مدرس تخصصی سوادآموزی نیاز دارید می توانید باشماره های زیر تماس حاصل نمایید.
شعبه شرق و مرکز
شعبه غرب
شعبه شمال
شماره همراه
-
دوشنبه 16 مهر 1386
-
11:10
-
319 بازدید
آموزش کتاب سوادآموزی یک درس 5
شماره درس: نگاره 5
عنوان |
مفاهیم آموزشی |
|
|
|
کوه |
فارسی: آمادگی او و |
ریاضی:- |
قرآن: - |
|
هدف از آموزش این درس: سواد آموزان با منابع طبیعی آشنا میشوند، راههای حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی محیط را میشناسند و ترغیب میشوند که در حفظ محیط زیست بکوشند. بتوانند کلمات کوه، رود و آهو را به صورت کلی بخوانند، با شکلهای صدای «او» آشنا شوندو آنها را بنویسند. |
||||
واژگان مرتبط: طبیعت، آلودگی، محیط زیست، سلامت، انسان، حفظ محیط زیست |
||||
کلید واژه ها: کوه، رود، آهو |
واژگان جدید: کوه، رود، آهو |
|||
روش تدریس پیشنهادی: بحث گروهی، آموزش انفرادی، پرسش و پاسخ، نمایشی |
شیوه ارزشیابی: عملکردی |
|||
وسایل آموزشی موردنیاز: فیلم و تصاویری از طبیعت |
مهارت: حفظ محیط زیست |
|||
نکتههای اساسی 1- فیلمی از طبیعت «کوه، دشت، جنگل، آبشار، رودخانه یا ...» ارایه دهید. (در صورت امکان) 2- تصاویری از طبیعت به کلاس ببرید. 3- اطلاعاتی دربارهی حفظ منابع طبیعی و راههای جلوگیری از آلودگی منابع طبیعی گردآوری کنید. مراحل آموزش 1- مراحل آموزش این نگاره همانند نگاره اول است. قبل از ورود به آموزش نگاره جدید، از نگارهی قبلی «نگاره 3» با تاکید بر مهارتهای خواندن و نوشتن ارزشیابی به عمل آورید. 2- مراحل 1و2 و 3 و 4 و 5 نگاره اول را برای آموزش این نگاره اجرا کنید. 3- در این مرحله میتوانید از سبک نگاره دوم نیز بهره گیرید که روش فعال ترین نسبت به نگاره اول است. 4- در معرفی «او» اول، کلمهی «او» مناسب است. میتوانید با طرح موضوعی از سوم شخص، اسمی به میان آید، بدون اینکه به دستور زبان ورد کنیم و بخواهیم اول شخص یا دوم شخص را مطرح کنیم؛ بلکه به صورت مصداقی آموزش دهیم. برای مثال در مورد یک شخص صحبت شود بعد به جای اسم از ضمیر «او» استفاده کنید و بگویید «او» یک کلمه است و در هنگام معرفی شکلهای صدای «او» کلمهی «او» برای «او» اول مناسب است یا به صورت نمایشی یکی از سوادآموزان را بگویید تا از کلاس خارج شود. خود یا یکی از سواد آموزان دربارهی آن سوادآموز صحبت کند، مثلاً از خوبیهای او بگویید؛ وقتی یک یا دو بار اسم او را آورده، طبیعی است که از کلمهی «او» استفاده میکنید و «او» جایگزین اسم میشود. در همان جا بخواهید تا یکبار دیگر جمله را که با «او» شروع شده تکرار کند و از سواد آموزان بخواهید همان جمله را تکرار کنند. ادامه دهید که دوست شما دیگر اسم فلانی را نیاورد؛ بلکه به جای اسمش از کلمهی «او» استفاده کرد. حالا از سوادآموزان بخواهید تا بگویند «او» چند صدا دارد؟ میگویند: یکی و روی تخته مینویسید. «او» و چند بار میخوانید. از سوادآموزان هم میخواهید تا بخوانند. 4- مراحل 5 و 6 را مانند مراحل 5 و 6 نگاره اول انجام دهید. سعی کنید، سوادآموزان مشارکت فعال داشته باشند. |
-
جمعه 13 مهر 1386
-
18:31
-
265 بازدید
آموزش کتاب سوادآموزی یک درس 3
شماره درس: نگاره 3
عنوان |
مفاهیم آموزشی |
|
|
|
قرآن |
فارسی: آمادگی- اُ-ُ |
ریاضی:- |
قرآن: اهمیت تلاوت |
|
هدف از آموزش این درس: سواد آموزان به اهمیت تلاوت قرآن پی ببرند، تمایل به حضور در جلسات تلاوت قرآن داشته باشند و بتوانند کلمات قرآن، اُستاد و آموزش قرآن را به صورت کلی بخوانند، با صدای اُ آشنا شوند و آن را بنویسند. |
||||
واژگان مرتبط: ثواب، تلاوت، درس زندگی، کلام خدا، پیروی از دستورهای خدا و ... |
||||
کلید واژه ها: قُرآن- اُستاد- آموزش قرآن |
واژگان جدید: قُرآن- اُستاد- آموزش قرآن |
|||
روش تدریس پیشنهادی: بحث گروهی، آموزش انفرادی، پرسش و پاسخ |
شیوه ارزشیابی: عملکردی |
|||
وسایل آموزشی موردنیا: عکس یا فیلمی از جلسات تلاوت قرآن- نوار کاست |
مهارت: قرآن آموزی |
|||
نکتههای اساسی 1- فیلمی از جلسات برگزاری مسابقات قرآنی یا تلاوت قرآن به کلاس ببرید. «در صورت امکان» 2- نوار کاست یا وسیلهی صوتی که بتوان آوای قرآن را در کلاس طنین انداز کرد. «در صورت امکان» 3- بندهای 1 و 4 و 5 نگاره یک در تدریس این نگاره رعایت شود. 4- تصویرها را از بالا به پایین و از راست به چپ آموزش دهید. 5- کلمات این نگاره فقط برای خواندن است. از تجزیه و معرفی حرفهای آن پرهیز شود. 6- فقط شکل صداهای «اُ-ُ» معرفی و نوشتن این شکلها تمرین شود. |
||||
مراحل آموزش 1- مرحلهی اول ارزشیابی از درس گذشته است همانند مرحله اول نگاره دوم انجام گیرد. 2- در مرحلهی سوم میتوانید از سبک نگاره دوم نیز بهره بگیرید که روش فعال ترین نسبت به نگاره اول است و سواد آموز خودش شکلها را در کلمات مشاهده کرده و جایگاه آن را بیان میکند. 3- بعد از این نگاره، یک صفحه تمرین و مرور نگارههای 1 و 2 و 3 به منظور تثبیت و تعمیق یادگیرنده آورده شده است این فعالیت را سواد آموزان خودشان انجام دهند، فقط شما راهنمایی کنید. در بخش گفت و گو هر یک از موارد را برای سواد آموزان بخوانید و توضیح دهید تا سواد آموزان انجام دهندف در سایر فعالیتها راهنمایی کنید تا سواد آموزان خودشان انجام دهند. |
-
جمعه 13 مهر 1386
-
13:51
-
257 بازدید
آموزش کتاب سوادآموزی یک درس 1
شماره درس: نگاره 1
عنوان |
مفاهیم آموزشی |
|
|
آموزش |
فارسی: آمادگی- آ ا |
ریاضی:- |
قرآن: - |
هدف از آموزش این درس: سواد آموزان به تاثیر سواد در بهبود کیفیت زندگی پی ببرند و به حضور در برنامههای سوادآموزی ترغیب شوند. آنان بتوانند کلمات: آموزش، نوسواد و باسواد را بخوانند و شکلهای صدای «آ ا» را بشناسند و بنویسند. |
|||
واژگان مرتبط: سوادآموزی، بهبود، کیفیت، زندگی، تربیت، فرزند، بهتر |
|||
کلیدواژه ها: آموزش- نوسواد- باسواد |
|||
واژگان جدید: آموزش- نوسواد- باسواد |
|||
روش تدریس پیشنهادی: بحث گروهی، آموزش انفرادی، پرسش و پاسخ |
شیوه ارزشیابی: عملکردی |
||
وسایل آموزشی مورد نیاز: تصویر کلاس سواد آموزی یا فیلم کلاس سواد آموزی |
مهارت: سوادآموزی |
||
نکتههای اساسی 1- قبل از کلاس در خصوص اهمیت سواد در زندگی و نقش انسان باسواد در خانواده و جامعه مطالعه کنید. 2- خاطرات شیرین افرادی که باسواد شده اند را بیان کنید. 3- در صورت امکان تصویری بزرگ «50´90» از کلاس سوادآموزی به کلاس ببرید. 4- در صورت امکان فیلمی از چهرهای موفق سوادآموزی به کلاس بیاورید. 5- تصویرها را از بالا به پایین و از راست به چپ آموزش دهید. 6- کلمات هر یک از نگارهها فقط برای خواند است. از تجزیه و معرفی حرفهای آن پرهیز شود. 7- فقط شکل صداهای «آ-ا» معرفی و نوشتن این شکلها تمرین شود. 8- با توجه به روش اگر تعداد سوادآموزان سه نفر یا بیشتر بودند، روش بحث گروهی و اگر کمتر بودند روش انفرادی توصیه میشود. 9- در بخش اول چگونگی مراحل روش بحث گروهی بیان شده است. براساس آن گروه بندی و اقدام کنید. |
|||
مراحل آموزش 1- با ذکر آیهای از قرآن مجید، به بیان موضوع درس بپردازید. «توجه سوادآموزان را به نگاره جلب کنید و از آنان بپرسید با دیدن این تصاویر متوجه میشوید که موضوع درس ما چیست؟ - خلی خوب، من از شما میخواهم که دربارهی اهمیت آموزش و دانستن با هم گفت و گو کنید و با سوالات هدایت شده آنان را وادار به صحبت کردن کنید. برای نمونه، دربارهی اهمیت سوادآموزی گفت و گو کنند.- از گروهها بخواهید تا نتیجهی بحث و گفت و گوی خود را به کلاس ارایه دهند و شما نیز پس از گزارش گروهها جمع بندی داشته باشید و توضیحات تکمیلی خود را به سواد آموزان ارایه دهید. در آغاز جمع بندی، حدیثی از پیامبر گرامی (ص) نقل کنید. برای مثال اطلبو العلم من المهد الی الحد |
-
یکشنبه 16 مهر 1385
-
11:05
-
241 بازدید
آموزش کتاب سوادآموزی یک درس 4
شماره درس: نگاره4
عنوان |
مفاهیم آموزشی |
|
|
ورزش |
فارسی: آمادگی- آ ~ |
ریاضی:- |
قرآن: - |
هدف از آموزش این درس: سواد آموزان به اهمیت ورزش کردن در سلامت جسم و روح پی ببرند و تمایل به ورزش کردن پیدا کنند و بتوانند کلمات ورزش، اسب سواری، تیراندازی و شنا را بخوانند و شکلهای صدای «آ» را بنویسند. |
|||
واژگان مرتبط: تندرستی، شادابی، سلامت، نرمش، پیاده روی، جلوگیری از بیماری، بیماریهای قلبی و سکتهها |
|||
کلید واژه ها: اسب سواری، تیراندازی، ورزش |
|||
واژگان جدید: اسب سواری، تیراندازی، ورزش، شنا |
|||
روش تدریس پیشنهادی: بحث گروهی، پرسش و پاسخ |
شیوه ارزشیابی: عملکردی |
||
وسایل آموزشی موردنیاز: پوستر ورزشی و آموزشی، فیلم، تصویر بزرگ نگاره |
مهارت: تندرستی |
||
نکتههای اساسی 1- در صورت امکان: فیلمی از برنامههای آموزشی و ورزشی با اولویت ورزشهای همگانی مثل پیاده روی تهیه کنید. 2- پوستر آموزشی که مراحل روش صحیح ورزش کردن را آموزش دهد. 3- قبلاً دربارهی مفاهیم ورزشی و ورزشها مطالعاتی داشته باشید. 4- بندهای 1 و 4 و 5 نگاره اول و بند 6 نگاره دوم در آموزش این نگاره مورد توجه قرار گیرد. |
|||
مراحل آموزش - مراحل آموزش این نگاره تلفیقی از نگارههای یک و دو است. - در معرفی شکل صداها مانند نگاره اول عمل کنید و میتوانید از روش نگاهر دوم نیز بهره گیرید. - برای معرفی «آ» اول از کلمهی «اسب سواری» استفاده کنید. - برای معرفی «-َ» دوم از کلمهی «ورزش» استفاده کنید. - با مشارکت سوادآموزان مراحل 1-4-5-6 نگاره اول را اجرا کنید. - میتوانید بدون توجه به خواند و نوشتن کلماتی بگویید و از سوادآموزان نیز بخواهید تا کلماتی بگویند که صدای «اَ-َ» دارند. «مانند اَدَب، اُردَک، اَنار، اَبر، سَرد، سَنگ، سَبَد، اَبَد و ...» |
-
پنجشنبه 13 مهر 1385
-
14:15
-
264 بازدید
آموزش کتاب سوادآموزی یک درس 2
شماره درس: نگاره 2
عنوان |
مفاهیم آموزشی |
|
|
امام |
فارسی: آمادگی- اِ ِ ه ـه |
ریاضی:- |
قرآن: - |
هدف از آموزش این درس: سواد آموزان با نقش رهبری انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی «رحمه الله علیه» رهبر کبیر انقلاب در پیروزی انقلاب اسلامی بیشتر آشنا شوند و بتوانند کلمات اِمام، کِتاب امام، نامه و آزاده را بخوانند و با شکلهای صدای «اِ» آشنا شوند و بتوانند آنها را بنویسند. |
|||
واژگان مرتبط: رژیم طاغوت، ظلم و ستم، تظاهرات، مردم مبارز ایران، رهبر انقلاب اسلامی، امام خمینی، شهیدان، مجروحین، پیام امام، جنگ و دفاع مقدس، اسارت، آزاده |
|||
کلیدواژه ها: اِمام- کِتاب امام- نامه- آزاده |
|||
واژگان جدید: امام- نامه- کتاب اِمام- آزاده- کتاب |
|||
روش تدریس پیشنهادی: بحث گروهی، آموزش انفرادی، پرسش و پاسخ |
شیوه ارزشیابی: عملکردی |
||
وسایل آموزشی مورد نیاز: فیلمی از پیروزی انقلاب اسلامی، تصاویر مرتبط |
مهارت: مبارزه با ظلم و ستم |
||
نکتههای اساسی 1- دربارهی نقش رهبری حضرت امام (ره) در پیروزی انقلاب اسلامی و مبارزهی ایشان با ظلم و فساد مطالعاتی داشته باشید. 2- اهداف انقلاب اسلامی و آثار و برکات آن را برای سوادآموزان تبیین کنید. 3- به ارتباط، هماهنگی و وحدت آحاد مردم در پیروزی انقلاب، سیرهی امام خمینی و «رحمه الله علیه» و رفتار و اخلاق آن حضرت اشاره کنید. 4- شیوهی ارتباطی امام با امت پیامهای تاریخی او بود که با اعلامیه در سراسر کشور به وسیلهی انقلابیون پخش میشد. 5- قبل از ورود به بحث جدید، از درس گذشته ارزشیابی کنید. 6- بندهای 1، 4 و 5 نگاره یک در تدریس این نگاره رعایت شود. 7- در این نگاره علاوه بر یادآوری چهار شکل صدای «اِ» ربط را آموزش دهید. مراحل آموزش 1- مراحل آموزش این درس همانند نگاره اول است. با این تفاوت که در این نگاره ابتدا ارزشیابی از درس گذشته را خواهید داشت و در این نگاره مصوت 4 شکلی «اِ» آموزش داده میشود. برای ارزشیابی از درس گذشته پرسشهای هدفمند از سوادآموزان بکنید. این گونه سوالات مجموعهای از سوالات برای ارزشیابی از مهارت گوش دادن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن باشد. برای نمونه بپرسید در جلسه قبل گفتیم که آموزش چه تاثیری در زندگی ما دارد؟ و ... بعد از چند نفر بخواهید تا کلمههای نگاره اول را برای کلاس بخوانند و در آخر از چند سوادآموز بخواهید تا شکلهای «آ» را روی تخته سیاه بنویسند و به طور اجمالی نوشتههای سوادآموزان را بررسی و رفع اشکال کنید. مراحل 2 و 3 را همانند مراحل 2 و 3 نگاره اول با توجه به موضوع نگاره که امام است اجرا کنید. مرحله سوم نوشتن است. همانند نگاره اول مقدمه چینی کنید و پای تخته بروید و با اشاره به کلمه «امام» بگویید شما در اول این کلمه صدای «اِ» میشنوید و با تاکید بر آن با مکث کردن بگویید اِ¬ مام، صدای اول چه بود؟ میگویند: «اِ» بگویید: درسته صدای اِ میدهد، از آنان بخواهید چند بار تکرار کنند و همانند نگاره اول 4 شکل را با مشارکت سواد آموزان معرفی کنید. - در جمع بندی بگویید: صدای «اِ» دارای 4 شکل است که من هر 4 شکل را یک بار دیگر روی تخته مینویسم و شما هم توجه کنید: به آرامی روی تخته مینویسید: اِ ِ ـه ه «بهتر است با گچ رنگی باشد». - حالا من از شما میخواهم ابتد این شکل «اِ» «بااشاره به شکل، «اِ» را در نگاره پیدا کنید و به دوستان خود نشان دهید. آنان شکل «اِ» را در اول کلمه اِمام پیدا میکنند و به دوستان خود نشان میدهند. - ادامه دهید حالا میتوانید بگویید این شکل کجای کلمه آمده است؟ سوادآموزان پاسخ میدهند در اول کلمه، در غیر این صورت هدایت کنید تا به پاسخ درست برسند. پس این شکل «اِ» در اول کلمه میآید و به «اِ» اول معروف است. - از سوادآموزان بخواهید حالا این شکل (-ِ) را در کلمهها پیدا کنند. ادامه دهید این شکل «-ِ» کجای کلمه آمده است؟ میگویند در وسط کلمه، در غیر این صورت هدایت کنید تا به پاسخ برسند. ادامه دهید این شکل «-ِ» در وسط کلمه آمده است و به «-ِ» دوم معروف است. - از سواد آموزان بخواهید که این شکل «ـه» را در کلمهها پیدا کنند. از آنان بپرسید این شکل در کجای کلمه آمده؟ میگویند در آخر، در غیر این صورت با راهنمایی شما به این پاسخ میرسند. - توضیح دهید که این شکل در آخر کلمه آمده و به شکل صدای قبلی وصل شده است به همین منظور به «ـه» آخر چسبان معروف است. - در نهایت از آنان بخواهید تا این شکل (ه) را در کلمهها پیدا کنند. از آنان بپرسید این شکل در کجای کلمه آمده؟ خواهند گفت در آخر، در صورتی که مشکل داشتند، شما راهنمایی کنید تا پاسخ دهند. - توضیح دهید که این شکل «ـه» (اشاره به «ه») در آخر کلمه آمده و به شکل صدای قبلی وصل نشده است به همین منظور به «ه» آخر تنها معروف است. - پای تخته بروید و بگویید: من از هر شکل چند بار مینویسم شما با دقت به دست من نگاه کنید. زیرا شما نیز میخواهید در کتاب خود بنویسید. سپس شروع به نوشتن کنید: - سواد آموزان از هر شکل صدای «اِ» اول، «دوم، «ـه» آخر چسبان و «ه» آخر تنها، یک سطر بنویسند. میتوانید بعد از دو یا سه بار نوشتن از سوادآموزی بخواهید تا بیاید سطر را کامل کند. در ادامه از سواد آموزان بخواهید تا آنان در کتاب یا دفتر خود بنویسند و شما نیز نظارت کنید که درست بنویسند و رسم الخط را رعایت کنند. 2- از سوادآموزان بخواهید داوطلبانه پای تخته بیایند و شکلهای صدای «اِ» را در جدول نشانههای فارسی قرار دهند و شما نیز راهنمایی کنید تا در محل مخصوص قرار دهند. 3-درس را جمع بندی کنید. در جمع بندی براساس بحث گروهی توضیحاتی بدهید، سپس وارد مبحث خواندن شوید. کلمات اِمام- کتاب امام- نامه و آزاده را بخوانید، در مرحله نوشتن توضیح دهید که ما در این درس با 4 شکل «اِ» آشنا شدیم: (اِ) اول همیشه اول کلمه میآید مانند اول کلمهی امام (-ِ) دوم همیشه در وسط کلمه میآید مانند «-ِ» در کلمهی کتاب (ـه) آخر چسبان همیشه در آخر کلمه میآید و به شکل صدای قبلی وصل میشود مثل کلمهی نامِه (ه) آخر تنها همیشه در آخر کلمه میآید و به شکل صدای قبلی وصل نمیشود مثل کلمهی آزاده؛ جلسه را با ذکر صلوات به پایان برسانید. |