-
پنجشنبه 23 بهمن 1393
-
10:21
-
716 بازدید
روش های جدید تدریس سواد آموزی
در عصری که روز به روز با تغییرات ودگرگونی های شدید مواجه هستیم پیشرفت روز افزون علم وتطابق آن با زندگی ما را متوجه این امر می سازد که ما ناچار به استفاده از اطلاعات جدید هستیم وآموزش این اطلاعات به هیچ وجه با روشهای سنتی مقدور نیست .
. پیشرفت سریع علوم وتکنولوژی در زمینه های گو ناگون بازنگری روشها وتکنیکهای تدریس را ضروری می سازد در روشهای تدریس که در کشور ما متداول است عمده ترین تلاش این است اشخاص بیسواد با مهارتهای اصلی خواندن ونوشتن وحساب کردن آشنا شوند آموزش مهارتهای خواندن ونوشتن به تنهایی هیچ مشکلی از مشکلات سواد آموزان راحل نمی کند وتاثیری زیادی در بهبود وضع زندگی آنان ندارد
یکی از مشکلات مهم در امر تدریس به خصوص تدریس بزرگسالان به کار گرفتن روشهای نوین تدریس به جای روشهای سنتی می باشد چون اکثر آموزشیاران از اجرای آن سرباز می زنند وتدریس با روشهای معلم محور را ترجیح می دهند در حالی که اگر با صبر وحوصله بنگریم شاید افت کمی وکیفی کلاسهای سواد آموزی ما به دلیل کاربرد نامناسب روشهای یادگیری باشد این عامل باعث می شود آموزش ما از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد بزرگسالان به دلیل تجارب زندگی د ارای اطلاعاتی از محیط پیرامون خود هستند که دوست ندارند تنها شنونده باشند بلکه خواهان این هستند آموزشیار را در امر تدریس یاری کنند.
یک آموزشیار باید با انواع روشهای تدریس آشنا باشد وبداند در کدام موقعیت آموزشی از کدام روش تدریس استفاده کند تا بیشترین تاثیر را در سواد آموز داشته باشد . این روشها باید بر اساس هدفها ی درس علائق وتجارب فراگیران انتخاب گردد آشنا نبودن به روشهای یاد دهی یادگیری وانجام صحیح آن در کلاس درس یکی از مشکلاتی است که ممکن است در حین تدریس آموزشیار را دچار سردرگمی کند استفاده از روشهای تدریس فعال وهمگام ساختن سواد آموز با آموزشیار در امر تدریس در جذب ونگهداری سواد آموز موثر است این مقاله آشنایی با روشهای یادگیری مشارکتی است که با توجه به اظهارات وتجربیات آموزشیاران بیشترین کاربرد وتاثیر را در کلاسهای سواد اموزی دارد هدف این مقاله آشنای بیشتر با اجرای این روشها برای آموزشیاران می باشد .
1- روش پرسش وپاسخ
در این روش که در اکثر کلاسهای سواد اموزی به عنوان یکی از روشهای یاد دهی یادگیری مشارکتی استفاده می شود آموزشیار با طرح سوال مخاطبین خود را به تفکر درباره مفهومی جدید یا بیان مطلبی تشویق می کند در این روش فراگیر تلاش می کند تا با کوشش های ذهنی خود از سمت مجهول به معلوم حرکت کند وظیفه آموزشیار این است که با سوالهای برنامه ریزی شده فعالیت ذهنی سواد آموز را در مسیر مطالب ومفاهیم جدید قرار دهد وآنها را هدایت کند این روش برای مرور مطالبی که فراگیران قبلا آموخته باشند ،یا ارزشیابی آموزشیار از میزان درک سواد آموزان وپرورش قدرت تفکر آنان بسیار موثر می باشد
طرح سوال از نکات کلیدی درس در کلاس وپاسخ به آنها توسط فراگیران سبب می شود که آنها نکات اصلی را زودتر فرا گرفته وبه خاطر بسپارند
آنچه در این روش آموزشیار باید به آن توجه داشته باشد این است که طرح سوال باید با توجه به زمینه های علمی فراگیران واقعیت های روز ، نیازها و دید گاه های بومی به گونه ای طراحی گردد که باعث ایجاد انگیزه در سواد آموز شود
-2 روش بحث گروهی
روش بحث گروهی وپرسش وپاسخ از روشهای هستند که بنا به اظهارات اکثر آموزشیاران مراکز یادگیری محلی به عنوان بهترین رو شهای تدریس مشارکتی می توان در کلاسهای در سواد آموزی به خصوص گروههای پیگیر از آنها استفاده کرد
در این روش فراگیران ومخاطبان نسبت به موضوعی خاص که از سوی آموزشیار مطرح گردیده ومورد علاقه آنان است بحث وگفت وگو می شود در این روش آموزشیار می تواند ازبین مخاطبان خود وبنا به شناخت وتوانائییهای سواد اموزان خود از موضوع مطرح شده یک نفر را به عنوان رهبر گروه برای هدایت گروه انتخاب نماید آموزشیار در این روش فقط زمانی صحبت می کند که بحث از مسیر اصلی خود خارج شود آموزشیار باید به سواد اموز اجازه دهد تا دیده ها ،شنیده ها وتجربیات خود را از موضوع مطرح شده برای گروه به طور کامل بیان کند ودر پایان با جمع بندی نظرات اصلی به ارزشیابی از کار خود بپردازند در روش بحث گروهی افراد به صورت دایره می نشینند تا علاوه بر ارتباط کلامی ارتباط دیداری به صورت مستقیم نیز داشته باشند
1- یادگیری از طریق همیاری
در روش یادگیری از طریق همیاری باید به موارد زیر توجه داشت
1-در این روش ابتدا باید گروها که تشکیل شده از افراد با توانائیهای واطلاعات گوناگون هستند شکل بگیرد تفاوت افراد در گروه باعث یادگیری بیشتر می شود
2-در مرحله دوم مطالب درسی ومطالبی که نیاز به توضیح دارد از سوی آموزشیار ارائه می گردد
3- در در این مرحله به گروهها اجازه داده می شود تا به فعالیتهایی که از سوی آموزشیار در اختیار آنان قرار داده شده تمرین کنند آموزشیار نیز با حضور در گروهها به راهنمایی آنان می پردازد
4- درمرحله بعد کار گروهها توسط اعضای گروههای دیگر مورد نقد وبررسی قرار می گیرد
5 – در آخرین مرحله که مرحله ارزشیابی است کار گروهها مورد ارزشیابی قرار می گیرد حتی اموزشیار می تواند از گروهها بخواهد که کار خود را مورد ارزشیابی قرار دهند .
2- روش بارش مغزی
دراین روش آموزشیار با طرح سوال یا مسئله به همه مخاطبان خود در کلاس اجازه تفکر داده وتا پایان کار کسی حق صحبت وگفت گو به منظور تبادل اطلاعات را ندارد در این روش آموزشیار باید از همه سواد آموزان بخواهد تا نظرات خود را اعلام کنند . چون وقتی تعداد جوابها بیشتر باشد انتخاب نظرات درست وپیشنهادهایی با کیفیت بالا بیشتر است در این روش اعضا با شنیدن نظرات دیگر همکلاسی های خود می توانند نظرات اولیه خود را تغییر ونظرات بهتر خود را اعلام کنند
آموزشیار در این روش نقش مهمی دارد او بدون اینکه مطلبی را تائید یا تکذیب کند به جمع آوری عقاید ونظرات می پردازد
-
چهارشنبه 17 دی 1393
-
11:42
-
326 بازدید
نحوه تدریس نهضت سواد آموزی
نحوه تدریس سوادآموزان نهضت سواد آموزی
برای اینکه سوادآموزان بتوانند خواندن و نوشتن را یاد بگیرند و فرایند یادگیری و آموزش خوب پیش برود، آموزشیاران و معلمان نهضت سواد آموزی باید از روشهای نوین تدریس استفاده کنند. شیوه تدریس درست و استفاده از روشهای تدریس فعال و کاربردی در جذب و نگهداری سوادآموز کمک بزرگی میکند. روشهای تدریس برای سوادآموزان شامل موارد زیر است:
روش تدریس پرسش و پاسخ:
در دسته روشهای تدریس مشارکتی یکی از روش هایی که جهت فرایند یادگیری و آموزش سواد آموزان استفاده میشود، روش پرسش و پاسخ است. آموزشیاران و معلمان نهضت سواد آموزی در این روش با پرسش سوال؛ سواد آموزان را؛ تشویق به بیان مطلب یا فکر کردن در رابطه موضوع جدید میکنند. سوالاتی که آموزشیاران از فراگیران میپرسند باید برنامه ریزی شده باشد و فعالیت ذهنی فراگیران به سمت یادگیری مطالب و مفاهیم جدید سوق دهد.
روش تدریس بارش مغزی:
از روشهای تدریس که آموزشیاران و معلمان نهضت سواد آموزی استفاده میکنند، میتوانیم به روش بارش مغزی اشاره کنیم. آموزشیاران در این روش با طرح مسئله یا سوال از سوادآموزان و فراگیران میخواهند که فکر کنند. در روش بارش مغزی سواد آموزان اجاره صحبت برای تبادل اطلاعات ندارند. در نهایت آموزشیاران، از فراگیران میخواهند تا هر کدام نظرات خود را بیان کنند. تعداد پاسخهای بیشتر کمک میکند تا پیشنهادها و نظرات درست و با کیفیت بالاتری انتخاب شوند. این روش کمک میکند تا سواد آموزان نظرات همدیگر را بشنوند و فرایند یادگیری و آموزش با کیفیت بالاتری پیش برود. نوع برخورد آموزشیاران در این روش اهمیت زیادی دارد. بدون هیچ گونه اظهار نظر کتبی بر تکذیب یا تایید، تمام نظرات و عقاید را جمع آوری میکند.
انواع دورههای سوادآموزی آموزشگاه مدرس خوب:
بسته به شرایط سوادآموزان و فراگیران کلاس های خصوصی و طول دوره های تدریس خصوصی سوادآموزی متفاوت است. در آموزشگاه تدریس خصوصی مدرس خوب تلاش میشود تا هر فراگیر بر اساس شرایط خود یکی از دورهها را انتخاب و ثبت نام کند. نهضت سوادآموزی دارای سه دوره است: (برای شرح هر دوره روی دوره مد نظر کلیک کنید)
-
یکشنبه 15 تیر 1393
-
18:58
-
305 بازدید
راهبردهای برتر برای آموزش به بزرگسالان
برای درک این نکته که آموزش به بزرگسالان با آموزش کودکان کمی متفاوت است، نیازی به مدرک تحصیلی پیشرفته نیست.
حوزه تعلیم و تربیت به طور سنتی به دانش آموزان، به ویژه جوانان، به عنوان ظرف های خالی نگاه می کند که معلمان می توانند دانش را در آن بریزند. اما بدیهی است که در مورد یادگیرندگان بزرگسال که دانش و درک آنها از جهان با تجربه زیسته بسیار بیشتر شکل گرفته است، این مورد صادق نیست.
علاوه بر این، برخلاف دانشآموزان جوانتر که خواه ناخواه مجبور به حضور در مدرسه هستند، دانش آموزان بزرگسال معمولاً انتخابی برای ادامه تحصیل کردهاند. این بدان معنی است که آنها ممکن است بیشتر درگیر مطالب باشند و از تلاش های شما برای کمک به یادگیری آنها بیشتر قدردانی کنند.
تفاوتهای دیگری نیز وجود دارد، اما مهمترین شباهت در اینجا وجود دارد: فارغ از اینکه دانشآموزان شما چه کسانی هستند، همچنان باید با آنها ارتباط برقرار کنید و راهبردهای آموزشی مؤثری را که نتایج یادگیری آنها را به حداکثر میرساند، به کار ببرید.
بنابراین، هنگامی که صحبت از یادگیرندگان بزرگسال می شود، درک نحوه دسترسی و پردازش اطلاعات جدید آنها کلیدی است. به طور ساده، آموزش به بزرگسالان زمانی مؤثرتر است که مربیان راهبردهای یادگیری بزرگسالان را که با زمان آزمایش شده اند، درک کرده و به کار گیرند.
-
سه شنبه 19 آذر 1392
-
14:30
-
200 بازدید
آموزش نشانه ن فارسی سوادآموزی | درس دهم
چنانچه به مدرس تخصصی سوادآموزی نیاز دارید می توانید باشماره های زیر تماس حاصل نمایید.
شعبه شرق و مرکز
77283510
شعبه غرب
46049232
شعبه شمال
26302905
شماره همراه
09190220119
-
یکشنبه 19 آذر 1391
-
14:28
-
231 بازدید
آموزش نشانه ر فارسی سوادآموزی
چنانچه به مدرس تخصصی سوادآموزی نیاز دارید می توانید باشماره های زیر تماس حاصل نمایید.
شعبه شرق و مرکز
شعبه غرب
شعبه شمال
شماره همراه
-
جمعه 19 آذر 1389
-
14:26
-
244 بازدید
آموزش نشانه د فارسی سوادآموزی
چنانچه به مدرس تخصصی سوادآموزی نیاز دارید می توانید باشماره های زیر تماس حاصل نمایید.
شعبه شرق و مرکز
شعبه غرب
شعبه شمال
شماره همراه
-
دوشنبه 16 مهر 1386
-
11:10
-
320 بازدید
آموزش کتاب سوادآموزی یک درس 5
شماره درس: نگاره 5
عنوان |
مفاهیم آموزشی |
|
|
|
کوه |
فارسی: آمادگی او و |
ریاضی:- |
قرآن: - |
|
هدف از آموزش این درس: سواد آموزان با منابع طبیعی آشنا میشوند، راههای حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی محیط را میشناسند و ترغیب میشوند که در حفظ محیط زیست بکوشند. بتوانند کلمات کوه، رود و آهو را به صورت کلی بخوانند، با شکلهای صدای «او» آشنا شوندو آنها را بنویسند. |
||||
واژگان مرتبط: طبیعت، آلودگی، محیط زیست، سلامت، انسان، حفظ محیط زیست |
||||
کلید واژه ها: کوه، رود، آهو |
واژگان جدید: کوه، رود، آهو |
|||
روش تدریس پیشنهادی: بحث گروهی، آموزش انفرادی، پرسش و پاسخ، نمایشی |
شیوه ارزشیابی: عملکردی |
|||
وسایل آموزشی موردنیاز: فیلم و تصاویری از طبیعت |
مهارت: حفظ محیط زیست |
|||
نکتههای اساسی 1- فیلمی از طبیعت «کوه، دشت، جنگل، آبشار، رودخانه یا ...» ارایه دهید. (در صورت امکان) 2- تصاویری از طبیعت به کلاس ببرید. 3- اطلاعاتی دربارهی حفظ منابع طبیعی و راههای جلوگیری از آلودگی منابع طبیعی گردآوری کنید. مراحل آموزش 1- مراحل آموزش این نگاره همانند نگاره اول است. قبل از ورود به آموزش نگاره جدید، از نگارهی قبلی «نگاره 3» با تاکید بر مهارتهای خواندن و نوشتن ارزشیابی به عمل آورید. 2- مراحل 1و2 و 3 و 4 و 5 نگاره اول را برای آموزش این نگاره اجرا کنید. 3- در این مرحله میتوانید از سبک نگاره دوم نیز بهره گیرید که روش فعال ترین نسبت به نگاره اول است. 4- در معرفی «او» اول، کلمهی «او» مناسب است. میتوانید با طرح موضوعی از سوم شخص، اسمی به میان آید، بدون اینکه به دستور زبان ورد کنیم و بخواهیم اول شخص یا دوم شخص را مطرح کنیم؛ بلکه به صورت مصداقی آموزش دهیم. برای مثال در مورد یک شخص صحبت شود بعد به جای اسم از ضمیر «او» استفاده کنید و بگویید «او» یک کلمه است و در هنگام معرفی شکلهای صدای «او» کلمهی «او» برای «او» اول مناسب است یا به صورت نمایشی یکی از سوادآموزان را بگویید تا از کلاس خارج شود. خود یا یکی از سواد آموزان دربارهی آن سوادآموز صحبت کند، مثلاً از خوبیهای او بگویید؛ وقتی یک یا دو بار اسم او را آورده، طبیعی است که از کلمهی «او» استفاده میکنید و «او» جایگزین اسم میشود. در همان جا بخواهید تا یکبار دیگر جمله را که با «او» شروع شده تکرار کند و از سواد آموزان بخواهید همان جمله را تکرار کنند. ادامه دهید که دوست شما دیگر اسم فلانی را نیاورد؛ بلکه به جای اسمش از کلمهی «او» استفاده کرد. حالا از سوادآموزان بخواهید تا بگویند «او» چند صدا دارد؟ میگویند: یکی و روی تخته مینویسید. «او» و چند بار میخوانید. از سوادآموزان هم میخواهید تا بخوانند. 4- مراحل 5 و 6 را مانند مراحل 5 و 6 نگاره اول انجام دهید. سعی کنید، سوادآموزان مشارکت فعال داشته باشند. |